Allt-i-ett-pasta-gryta

Jag brukar samla på mig recept på Pinterest och sedan när jag har idétorka letar jag bland recepten och provar något nytt. I helgen provade jag ett recept på en pasta-gryta som gick på 10 minuter att göra och dessutom kokades allt i samma gryta. Väldigt smidigt och mycket gott!

pastagryta

Pastagryta

spagetti

5 mogna, ekologiska tomater i bitar

1 ekologisk lök i tunna strimlor

3 vitlöksklyftor, i tunna skivor

2 tsk torkad oregano

1-2 buljongtärningar

10 basilika blad, strimlade

vatten

1-2 msk olivolja

parmesanost


Lägg pastan, löken, vitlöken och tomaterna i en gryta. Häll över oregano och smula ner buljongtärningarna. Häll över oljan och täck allt med vatten. Det ska inte vara för mycket vatten. Koka upp och låt sedan koka på medelvärme i cirka 10 minuter under lock. Rör ofta! När det bara återstår lite vatten i botten är det klart. Strimla över basilikabladen och smaka av med salt och peppar. Rör om ordentligt så vätskan blandar sig med pastan. Riv över parmesan vid servering.

One thought on “Allt-i-ett-pasta-gryta

Leave a Reply

