Lussebullar

lussebullar 4

Igår var lilla S febrig på kvällen så idag är hon och jag hemma från jobb och förskola. Febern försvann under natten och idag är hon pigg så vi har haft en mysig dag tillsammans. Vi låg kvar länge i sängen imorse. Jag läste en bok och hon lånade min telefon. Det är så skönt att få läsa en bok man har valt själv. Det har inte blivit mycket av med det det senaste året. Antingen är det en pluggbok, och det har varit ganska många engelska romaner till mina kurser senaste året. Eller så är det en bok till bokklubben och det är jättekul att läsa böcker jag inte skulle valt själv och sedan diskutera eller analysera dem. Men ibland är det bara så skönt att läsa en bok som inte behöver analyseras eller skrivas något klokt om. En bok man bara kan lägga ifrån sig när man har läst ut den.

lussebullar

Jaja, nu var det ju inte böcker det här inlägget skulle handla om. Efter vår sena frukost gjorde vi en saffransdeg och sedan bakade vi lussekatter och saffransbullar som ska bli till semlor. För några år sedan fick jag världens bästa recept på saffransbullar av en vän som i sin tur hittat receptet här. Sedan dess är det det enda receptet jag bakar lussebullar efter. Och idag bjuder jag er på det.

lussebullar2

lussebullar3

Lussebullar, cirka 30 st

200 gram smör

3 kuvert saffran

5 dl gammaldagsmjölk

2 pkt jäst

2 dl råsocker

1 tsk salt

1 stort ägg

1 kg vetemjöl

1 ägg att pensla med

Smula jästen och smält smöret. Rör ner smöret i mjölken, det ska vara knappt fingervarmt. Stöt saffran med socker och rör ner i degvätskan. Häll vätskan på jästen och rör ut den. Blanda ner salt och socker. Knäck i ägget. Häll i mjölet och arbeta degen tills den släpper kanterna. Täck över med en handduk och låt jäsa i 45 minuter. Forma sedan runda bullar eller lussekatter av degen. Låt dem jäsa 20 minuter på plåten, pensla med uppvispat ägg och sätt in i ugnen på 225 grader, längs ner. Efter cirka 8 minuter är de klara.

2 thoughts on “Lussebullar

  1. Pingback: Syrrans saffranssemlor | Den vassaste kniven

Leave a Reply

