Fläderblomssaft

Jag har aldrig gjort flädersaft förut men när vi var nere i Skåne växte det några buskar precis vid havet där barnen badade så då plockade jag med mig en kasse fläderblommor hem. Nu har saften stått i tre dagar och är klar att hällas upp på flaskor. Vi dricker sällan saft i vår familj men jag har ändå stora planer för saften. Jag antar att ni kan gissa vad jag bland annat ska använda den till?

flädersaft

 

Fläderblomssaft

30 fläderblomsklasar

1,5 kg ekologiskt socker

3 ekologiska citroner

1,5 l vatten

50 g citronsyra

Skölj och tvätta citronerna noga. Skiva dem tunt. Lägg dem tillsammans med fläderblommorna i en rostfribunke. Koka upp vattnet och rör ner socker och citronsyra. Se till att sockret löser upp sig ordentligt. Häll vätskan över blommor och citronskivor direkt. Täck med en tallrik eller ett lock. Låt svalna och ställ sedan in i kylen. Vänta tre dagar och sila sedan saften innan du häller över den i rena flaskor. Det går bra att frysa saften så håller den länge. Annars ska den förvaras i kylen.

fläder

2 thoughts on “Fläderblomssaft

  1. Våra barn dricker inte så mycket saft heller, men när de gör det vill jag att den ska smaka hemgjord. Sedan är det ju perfekt att använda både till isglassar och i drinkar😉 Testade även flädersaftgravad lax något år.

    • Precis! Tänkte testa en flädermojito ikväll =) Köpesaft är ju inte alls samma sak, jag tänkte försöka hitta lite mer fläder så jag kan göra din saft med jordgubbar i också.

Leave a Reply

