Kladdkaka och Niceville

Jag har länge velat vara med i en bokcirkel och förra året tog jag tag i det hela och frågade en vän och kollega om hon ville vara med. Och det ville hon, så vi bjöd in några vänner var och nu har vi träffats tre gånger. Senaste gången var vi hemma hos mig. Jag hade valt boken Niceville av Kathryn Stockett som jag tänkt läsa ett tag nu.

IMG_7281

Boken har jämförts med To kill a mocking bird . Och eftersom jag läser en kurs i engelsk litteratur just nu så har jag just läst den. Jag tycker att båda böckerna är bra. Niceville är mer lättläst men båda böckerna tar upp samma ämne. Modiga människor som vågar trotsa samhällets idéer om rasmotsättningar och försöker åstadkomma förändring fast de vet att de kan förlora på det personligen.  Båda böckerna utspelar sig i amerikanska södern någon gång på 1960-talet. Niceville finns även som film men den har jag inte sett. Är det någon som läst boken eller sett filmen? Vad tyckte ni?

Jag hade inte mycket tid efter jobbet att slänga ihop något fika. Men den här kladdkakan funkar alltid.

IMG_7260

Kladdkaka deluxe

125 gram smör

1,5 dl muscavadosocker

1,5 dl råsocker

3 msk kakao

1,5 dl mjöl

2 ägg

1 tsk bakpulver

75 gram mörk choklad

peanutbutter drops från Reeses (funkar kanske med jordnötssmör annars)

Smält smöret och hälften av chokladen. Blanda ner övriga ingredienser. Hacka den resterande chokladen och blanda i. Rör sist i jordnötsdropparna.

Häll i en form och grädda på 150 grader i ugnen i ungefär 20 minuter. Den ska kännas kladdig i mitten när den tas ut. Servera med grädde.

4 thoughts on “Kladdkaka och Niceville

  1. Jag har sett filmen, den är bra! Har dock inte läst boken och lär väl inte göra det nu heller, känns lite trist att ha sett filmen först.

  2. Towe: Usch nej! Den delen av boken hade jag glömt bort. Nu vet jag inte om jag vill äta kladdkaka någon mer gång =)

Leave a Reply

